菅総理が辞任表明 [政治]

内閣不信任決議案は否決されたが、菅総理は辞任を表明

自民党・公明党など野党が提出している内閣不信任決議案の採決前に開かれた民主党代議士会で、菅総理が辞任を表明、東日本大震災復興のめどがついた時点で退陣するとのこと。

この菅総理の突然の辞任表明により、内閣不信任決議案に賛成すると思われていた小沢派議員らが態度を変更、一転否決に回ったため、同不信任案は圧倒的多数で否決された。

これにより、民主党分裂の危機は一応避けられたが、菅総理の退陣時期やポスト菅をめぐってまた一波乱ありそうな気配。

共同ニュースが取り上げた記事を紹介します。

Kan survives no-confidence motion, but says he'll quit in near future

「英文記事日本語訳」

「菅直人首相は木曜日衆議院での内閣不信任決議案を否決したが、3月11日の地震と津波発生後の原発事故の収束や被災地復興などに一定のめどが立ったら辞任することを表明した。

首相就任から1年後の菅総理の政治生命をかけた土壇場での辞任表明が、内閣不信任決議案に賛成しようとしていた多くの民主党議員の決意を変えさせ、293対152の圧倒的多数で同不信任案は否決された。

「大震災に取り組むことに一定のめどがついた段階で、若い世代にいろいろな責任を引き継ぎたい」と菅総理は採決に先立ち開かれた民主党代議士会で述べた。

菅総理の辞任表明がなされるまでは、民主党の閣僚議員や、小沢支持派議員らが野党が提出した内閣不信任案決議案に賛成に回る予定であった。

民主党内で菅総理の最大のライバルである小沢一郎を含む33人の民主党議員は採決を欠席ないし棄権した。

もし内閣不信任案決議案が可決されれば、菅総理は内閣総辞職か、解散総選挙をせざるを得なくなるところだった。

しかしどの時点で復興にめどが付いたと判断するのかが難しいため、菅総理の退陣時期をめぐっては与野党間で議論が起こっている。

菅総理は退陣の時期については、震災復興に一定の見めどがついた段階だとあいまいにしてしまった。

鳩山由紀夫前総理は大震災の復興基本法案を成立させ、2011年度第2次補正予算案編成にめどをつけた段階で菅総理は退陣するという合意文書を交わしたことを記者団に明らかにした。

菅総理の辞任時期は早ければ今年の夏ごろになると思われる。

しかし民主党内では、菅首相退陣の時期をめぐって様々な意見が飛び交っている。

岡田克也民主党幹事長は菅総理と鳩山氏が交わした確認事項では、2011年度2次補正予算案の早期編成のめどをつけることは重要な要素となっているが、菅総理が辞任する条件とはなっていないと述べた。

菅総理の辞任表明前は、大震災と原発事故の菅総理の対応に批判的な小沢一郎と小沢派議員ら約50人が内閣不信任案に賛成し、それに同調する他の議員が出ることが予想されていた。

衆議院は管民主党が多数を占めているとはいえ、480議席中、約80人の造反者が出て不信任案に賛成すれば、菅総理は辞任に追い込まれる危険性があった。

内閣不信任案決議案は否決されたものの、2009年に政権の座に就いた民主党は、採決前の内部抗争の激化により弱体化することになるだろう。

小沢一郎は去年民主党代表選で菅氏に敗れ、政治資金問題で1月に起訴され、小沢派議員たちは内閣不信任決議案が否決されれば、新党を結成する可能性を示唆していた。

ここしばらくは、菅総理はいつもの1年限りで終わる短命総理大臣になることは避けられた。しかし菅政権にとっては以前として難しい局面が続く。

参議院は野党が多数を占めるねじれ国会となっており、ここでは重要法案の可決や税と社会保障制度改革、さらにはチェルノブイリ以来、ここ四半世紀で最悪の原発事故の収束や災害地の復興など様々な難問が菅政権には待ち受けている。

2006年以降5番目の総理大臣となる菅首相は、民主党分裂の企てを阻止しようと、懸命に説得工作を続け、まだ投票をどちらにするか決めていない議員たちに対して造反に加わらないように説得した。

政府は何よりもまず、被災者を救済する必要があり、今、権力闘争をしている場合ではないという批判の声が上がっている。

約2万5千人もの死者や行方不明者を出したマグニチュード9.0の地震と津波が東北地方を襲う前から菅総理には厳しい辞任要求が出ていた。

これでひとまず、政治休戦が続くが、大震災発生から3か月近くがたった今、多くの議員からは被災地復興が予定よりも遅れているなどと、菅総理のリーダー・シップに対する不満の声が再び出始めている。」


Kan survives no-confidence motion, but says he'll quit in near future

Prime Minister Naoto Kan survived a no-confidence motion in the lower house of parliament on Thursday after announcing his intention to quit once he makes tangible progress in containing a nuclear crisis and rebuilding Japan following the March 11 earthquake and tsunami.

Kan’s last-minute announcement on his political fate after a year in office changed the minds of many lawmakers who had planned to vote in favor of the motion. He won by a margin of 293-152 in the 480-seat lower house.

‘‘I want the younger generation to take over my duties after I fulfill the role I should play’’ in reconstructing Japan, Kan said at a meeting of his ruling party just ahead of the vote.

Until the announcement, a significant number of lawmakers in Kan’s Democratic Party of Japan, especially those who have close ties with rival Ichiro Ozawa, were poised to back the no-confidence motion, sponsored by major opposition parties.

Thirty-three members, including Ichiro Ozawa—Kan’s archrival in the Democratic Party of Japan (DPJ—were absent or abstained from the vote.

If it had passed, Kan would have been forced to choose between his cabinet’s resignation en masse or dissolving the House of Representatives for an election.

There is already controversy among both ruling and opposition lawmakers, however, over when Kan should resign as it is difficult to judge at this point what sort of criteria should be used to evaluate that ongoing reconstruction efforts have borne fruit.

Kan left the timing of his resignation ambiguous, saying the end of his premiership will come when prospects of the rebuilding become bright.

Yukio Hatoyama, who was prime minister prior to Kan, told reporters they have struck a deal that Kan would step down when the formulation of the second extra budget for fiscal 2011 to secure more money for post-quake measures becomes visible on the horizon.

It means Kan needs to depart as early as this summer.

But within the DPJ, differences of opinion have already emerged over the interpretation of the timing.

DPJ Secretary General Katsuya said the agreement between Kan and Hatoyama says the formulation of the budget is an ‘‘important’’ factor but not the condition for him to quit.

Earlier, Ozawa and at least 50 of his loyalists who have been critical of Kan’s handling of the aftermath of the natural and nuclear disasters were prepared to vote in favor of the motion and there were signs that other DPJ lawmakers could follow suit.

The lower house is controlled by Kan’s DPJ, but he was at risk of losing the premiership if around 80 DPJ rebels in the 480-seat chamber had voted in favor of the no-confidence motion.

Despite Kan’s survival, the DPJ, which swept to power in 2009, will likely be weakened as internal bickering was so intense prior to the vote.

Ozawa—who lost to Kan in the DPJ’s presidential election last September and was indicted in January over a funds scandal—and his allies had hinted at the possibility of forming a new party in the event the motion was rejected.

For a while, Kan outlived what has now become the customary one-year stint of Japan’s revolving-door prime ministers. But the difficult situation also remains the same for his government.

It faces a host of challenges, ranging from passing key bills in the divided Diet, where opposition parties dominate the upper house, and pushing through tax and social security reforms, in addition to bringing to a close the worst nuclear crisis in a quarter century since Chernobyl at the Fukushima Daiichi plant and rebuilding the disaster-stricken region.

Kan, Japan’s fifth prime minister since 2006, and DPJ executives worked hard to foil the attempt to topple the cabinet, urging DPJ lawmakers who were still undecided with regard to the vote not to join the rebellion.

They argued that the government, first and foremost, needs to help people affected by the disasters and it is not the time for a power struggle in Japan.

Kan was facing strong calls for his resignation even before the 9.0-magnitude quake and tsunami struck the Tohoku region that left around 25,000 people dead or missing and forced nearly 100,000 to live in temporary shelters.

The political cease-fire lasted for some time. But nearly three months after the disasters, many lawmakers have again begun to express frustration over his leadership, saying such as that for reconstruction of the region is much slower than hoped.
(Kyodo News 2011/06/02)

nice!(0)  コメント(0)  トラックバック(0) 
共通テーマ:ニュース

nice! 0

コメント 0

コメントを書く

お名前:
URL:
コメント:
画像認証:
下の画像に表示されている文字を入力してください。

トラックバック 0

この広告は前回の更新から一定期間経過したブログに表示されています。更新すると自動で解除されます。