高齢ドライバーによる交通事故を防ぐには [社会]

高齢ドライバーによる痛ましい交通事後が後を絶ちません。日常生活に欠かすことの出来ない車ではありますが、高齢者の運転操作ミスで被害者、加害者を作らないようにするにはどうしたらよいのか、社会全体でじっくり考えていく必要があるようです。

Japan Times の英文記事を翻訳してみました。

「日本語訳」

高齢ドライバーによる交通死亡事故が増加している。4月には87歳の元エリート官僚の運転する車が東京の池袋の路上で運転中に制御不能に陥り、多数の歩行者を跳ね、女性一人とその娘が死亡した。今月初めには、81歳になる男性が福岡市の交差点でものすごいスビートで何台もの車両に衝突して、運転手本人と助手席に乗っていた妻が死亡、7人がけがを負った。 

昨年交通事故による死者数は1948年以降で過去最低を記録したが、75歳以上のドライバーによる死亡事故数は過去最高の460件に上り、全交通死亡事故の15%を占めている。様々な角度からこうした問題に取り組んでいく必要がある。  

高齢ドライバーによる交通事故の多くは、アクセルとブレーキの踏み間違いや運転操作ミスなどの単純なミスが原因となっている。高齢によりドライバーの認知機能や視力、身体能力などの低下がこうした運転操作ミスを引き起こすと考えられている。

日本の人口が急激に高齢化が進み、運転免許を所持している75歳以上の数は昨年末で563万人にまで増えていて、この数は2020年には660万人にまで達すると見られている。政府は自分の運転に自信がなくなったら、運転免許を返納するように高齢者に働きかけており、昨年には75歳以上のドライバーで免許を返納した人は過去最高の290,000人に達し、5年前に比べて3倍となった。今年の4月に池袋で起きた死亡交通事故が、ここ数週間で運転免許を返納する高齢ドライバーの増加につながっている要因となっていると見られている。

それでも、様々な理由から、特に住民が日常生活を車に頼っている地域では、車の運転を続けている高齢ドライバーは多い。最近内閣府が60歳以上の人を調査したところ、80歳以上の4人に1人が車を運転―そしてほとんどの人が、どこかに出かける必要があるときにはほぼ毎日運転している。高齢者が車を運転する機会は加齢とともに少なくなってきてはいるが、都会に比べて小都市や村などでは高くなっている。高齢ドライバーの多くは、鉄道やバスなどの公共交通機関の運行が限られているような過疎地では、買い物や病院通いなどの時には車がないと生活が成り立たなくなってきている。

2017年に施行された改正道路交通法では、75歳以上のドライバーが運転免許を更新するときに受ける認知機能検査のルールが強化された。検査で認知症の疑いがあると判定された場合、医者の診察を受けることが求められ、そして診察の結果、認知症と診断された場合には免許が取り消されたり、一時停止となる。

しかしながら、昨年死亡交通事故を起こした高齢ドライバーの414人のうち約半数が認知機能検査のときには認知機能の低下は見られなかった。池袋で交通事故を起こした87歳のドライバーも2年前に運転免許を更新した時には認知機能検査では問題はなかったと見られている。現在行われている認知機能検査が、高齢者の認知機能や身体機能に問題がないかどうかを適切に評価しているかどうかを再検討する必要がある。

高齢ドライバーによる交通事故を防ぐためには、まずはドライバー自身が決断をすべきだー池袋の交通事故で犠牲者となった女性の夫や父親が、「(高齢ドライバーが)車を安全に運転する能力に不安を感じるようになったら、運転免許を返納するという選択肢を検討してもらいたい」と記者会見で訴えた。

運転免許を返納した住民の交通手段の必要性に応えるために、地域でバスを運行したり、タクシー料金を補助したりして、安全に車を運転することに自信がない人が車を運転する必要のない環境を作り上げていく努力をする必要がある。

このことと同様に重要なことは、高齢ドライバーが安全に運転できるようにする車両技術の開発である。自動車メーカーは車両に自動ブレーキのような装置を取り付けることが求められている。東京都は高齢ドライバーが運転する車にアクセルとブレーキを踏み間違いした場合、急発進を防ぐような装置を装着する場合に補助金を出すことを検討しているという。

警察と運輸省は高齢ドライバーを対象に自動ブレーキのような安全装置が装着された車のみ運転出を認め、そして運転できる場所と時間が限られた限定運転免許証の導入を検討しているという。こうした様々な取り組みをすることによって、高齢ドライバーが自分の運転適応能力について真剣に考えることを推し進めていくことにもなる。

「英文記事」
Preventing elderly driver
The Japan Times 2019/6/15

Fatal traffic accidents involving elderly drivers are on the rise. In April, a car driven by an 87-year-old former elite government bureaucrat apparently went out of control on the road in Tokyo’s Ikebukuro and hit multiple pedestrians, killing a woman and her daughter. Earlier this month, an 81-year-old man crashed his car into several vehicles at high speed at an intersection in Fukuoka, killing himself as well as his wife who was in the passenger’s seat and injuring seven others.

While the number of deaths in traffic accidents last year fell to the lowest level on record since 1948, the number of fatal accidents caused by drivers 75 and older hit a record 460, accounting for 15 percent of all fatal traffic accidents. The problem needs to be addressed from multiple angles.

Many accidents caused by elderly drivers are blamed on simple errors such as pressing the accelerator instead of the brake and steering mistakes. A decline in drivers’ cognitive functions, eyesight and physical abilities due to aging is deemed to contribute to such mistakes.

With the rapid aging of Japan’s population, the number of people 75 or older who hold driver’s licenses increased to 5.63 million at the end of last year — and it’s estimated the figure will reach 6.6 million in 2022. The government has been urging elderly people to give up their licenses if they no longer have confidence in their driving skills, and the number of drivers 75 or older who did so reached a record 290,000 last year — triple the number just five years ago. The April accident in Ikebukuro is said to have prompted a growing number of elderly motorists to give up their licenses in recent weeks.

Still, many people of advanced age continue to drive for various reasons — particularly in areas where they rely on their cars for their daily needs. A recent Cabinet Office survey of people 60 or older showed that 1 out of 4 people 80 or older drive — and a majority of them almost every day — when they need to go somewhere. The chances of elderly people driving — which decline as they advance in age — are higher in small towns and villages than in big urban areas. Many elderly drivers cannot do without their own cars in depopulated areas — where public transportation services like railways and buses tend to be limited — for shopping and visiting hospitals.

The amended Road Traffic Law that was implemented in 2017 tightened the rules on testing the cognitive functions of drivers 75 or older when they renew their licenses. They are required to see doctors if tests show they may be suffering from dementia, and their licenses will be either revoked or suspended if they are diagnosed with dementia.

However, about half the 414 elderly drivers who caused fatal accidents last year had shown no signs of decline in their cognitive functions when tested. The 87-year-old driver in the Ikebukuro accident is also believed to have passed the tests when he renewed his license two years ago. It should be reexamined whether the current tests are properly assessing the elderly people’s cognitive and physical fitness to drive.

To prevent accidents involving elderly drivers, the drivers themselves should decide — as the husband and father of the Ikebukuro accident victims pleaded in a news conference — to consider the option of giving up their driver’s licenses if they have any misgiving about their ability to safely operate a vehicle.

What is needed to help them make such decisions are efforts to create an environment in which people who are no longer confident in their ability to safely drive don’t have to, such as operating community bus services and offering subsidies for taxi fares to fill the transportation needs of such residents in certain areas.

Equally important will be the development of technologies that assist elderly people to drive safely. Automakers are urged to add safety features such as automatic brakes to their vehicles. The Tokyo Metropolitan Government is reportedly considering subsidizing the cost of attaching devices to the cars of elderly drivers to prevent sudden acceleration if they mistake the gas pedal for the brake.

The police and the transport ministry are said to be weighing the introduction of a limited license for senior drivers, with which they can drive only vehicles equipped with safety features such as automatic brakes, and can only drive in designated areas during certain hours. These and various other steps should also encourage the elderly drivers to think hard about their fitness to drive.


nice!(0)  コメント(0) 
共通テーマ:ニュース

nice! 0

コメント 0

コメントを書く

お名前:
URL:
コメント:
画像認証:
下の画像に表示されている文字を入力してください。

この広告は前回の更新から一定期間経過したブログに表示されています。更新すると自動で解除されます。