ガラパゴスが市場から撤退 [多機能端末]

多機能端末のガラパゴスー早々と市場から撤退する

ガラパゴス.jpg
9月で販売を終了するシャープの
電子書籍用端末「ガラパゴス」の
5.5型(左)と10.8型モデル






アップル社のiPadに対抗すべく、自信を持って発売したガラパゴスだったのだが、アップル社の牙城を崩すことはできなかったようだ。

それにしてもiPadは強敵だ。これに対抗できる製品は日本では無理なのだろうか。


「英文記事」―日本語訳は下にあります

Sharp to stop sales of Galapagos tablets

Sharp Corp said Thursday it will stop production and sales of the original editions of its Galapagos tablet computer, just nine months after it was launched.

The Osaka-based electronics maker said it will no longer produce its 5.5-inch and 10.8-inch screens, as Apple’s iPhone and iPad continue to dominate the Japanese market.

It will, however, continue to make the 7-inch model that was launched last month for Internet and mobile phone firm eAccess, a Sharp spokeswoman said.

“This is a new and expanding market. Many new products and services have been launched. We believe the older editions have fulfilled the purposes that they were designed for,” she said.

The company declined to discuss sales figures or performance of the products, only saying the Galapagos business will continue with the eAccess model.

“We believe the market for electronic books will continue to expand. We are continuing our business in the segment” with the 7-inch model, the Sharp spokeswoman said.

Local media said Sharp was effectively pulling out of the market, with Galapagos’ sales suffering as consumers opted instead for iPhones and iPads.

Sharp launched the original editions of Galapagos in December in a shift, the company said, from conventional one-off sales of stand-alone products to devices that will continue to “evolve” through software updates.

The 5.5-inch screen model with a trackball allowed one-handed operation and was intended for commuters on crowded trains, while the 10.8-inch screen version accommodated a two-page magazine spread for home users.

Sharp sold the products only via mail or Internet-based orders.

But Apple’s iPhone with a 3.5-inch screen and iPad with a 9.7-inch screen have dominated the Japanese market, despite aggressive efforts by Japanese and foreign manufacturers to expand their influence.

(AFP 2011/09/16)

「日本語」

「シャープは15日、9か月前に発売したばかりのタブレット型多機能端末「ガラパゴス」の自社販売を終了すると発表。

大阪に拠点を持つ家電メーカのシャープは、5.5型と10.8型のガラパゴスの生産を終了すると発表した。アップル社のiPhoneとiPadが日本のマーケットを独占しているためと見られている。

しかし、インターネットや携帯電話向けの7型のイー・アクセスモデルは生産を続けるとシャープは話している。

「多機能端末の市場は新しくて、拡大を続けている。今までの機種はその目的を達成したものと思う」とシャープ側のコメント。

同社は売り上げ状況についてはコメントはしなかったが、イー・アクセス向けの製品提供で、ガラパゴスの販売を続けると話している。

シャープが多機能端末の市場から撤退するのは、日本の消費者がiPhoneやiPadを選んでいるからだと地方のマスコミは伝えている。

シャープはこれまでの1回限りの販売から転換して、ソフトウエアのアップデートで「進化」していくスタンドアローン型の製品の販売という手法で、昨年の12月にガラパゴスのオリジナル版を発売した。

片手でトラックボールを操作する5.5型は混雑した列車の通勤者向けに、10.8型は自宅で利用者が雑誌を2ページ広げて見られるようにと開発されたもの。

シャープは今回、イーメールやインターネットの注文を通してガラパゴス製品を販売した。

日本や外国企業が販売勢力拡大を積極的に行ってきたにもかかわらず、アップル社の3.5型のiPhoneや9.7型のiPadは日本市場を独占している。」

参考資料

多機能端末市場.jpg

※圧倒的なシェアを誇るアップル、しばらくはアップル社の一人勝ち状態が続くのでは。

ダーウィンの「進化論」で有名なガラパゴス諸島から名前を取り、「環境の変化に対応し、進化する商品」との思いを込めて作られたガラパゴスだったのだが、消費者にとってはそれほど魅力的な商品ではなかったようだ。

日本で圧倒的人気のiPad

Apple【アップル】iPad WiFiモデル 32GBタイプ MB293J/A (32GB)

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  • 出版社/メーカー: Apple
  • メディア: エレクトロニクス






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